Zasady gry

Grać można na każdej nawierzchni, wewnątrz pomieszczeń oraz na zewnątrz, bez konieczności rozpinania siatki. Speeder został stworzony pod kątem aktywności ruchowej na wolnym powietrzu. Jest cięższy i mniejszy niż lotki stosowane w badmintonie, łatwiej więc pokonuje opór wiatru. Jaskrawe kolory speederów oraz specjalnie zaprojektowane „świetliki” pozwalają na grę przy różnych warunkach oświetleniowych, nawet w nocy. Pole gry bez trudu wyznacza się na ziemi za pomocą wstążek, jaskrawych znaczników lub kredy.

Crossminton_boiska 

Podczas gry rekreacyjnej, warto korzystać ze znaczników „gecko” lub „cones”, by wyznaczyć dopasowaną do własnych potrzeb, optymalną odległość między graczami. Można także wprowadzić elementy rywalizacji, oznaczając w dowolnej odległości bramki, do których gracze starają się wbić speedera. Każdy broni swojej bramki, a jej szerokość wyznacza się według indywidualnych upodobań.

Crossminton_gra_na_bramki

W trakcie gier o charakterze rywalizacji sportowej wyznacza się boisko do gry. Są to dwa kwadraty o boku 5,5m umieszczone w odległości dostosowanej do poziomu umiejętności graczy. Każdy gracz zajmuje jeden kwadrat i broni go, próbując jednocześnie wbić speedera w pole przeciwnika. Na rysunkach poniżej podano wymiary boisk obowiązujące według norm ICO (International Crossminton Organisation).

Court%20Graphic

Crossminton_Boisko_Wymiary

Grossminton_boisko_juniorskie

Obowiązują proste reguły rozgrywek, które zostały opisane w międzynarodowych standardów dla tej dyscypliny sportu. Poniższe informacje pozwolą rozgrywać mecze zgodnie z oficjalnymi przepisami:

  • Każdy z graczy broni swego pola
  • Nie ma siatki
  • Serw dolny z 1/3 tylnej strefy pola
  • Zmiana serwującego co 3 serwy
  • Gra się do 16 punktów, do 2 wygranych setów
  • Punkt jest przyznawany za: błąd serwisowy, podwójne uderzenie, kontakt speedera z ziemią lub ciałem

Mecz singlowy

Każdy z graczy broni swego pola (kwadratu). Dozwolone jest wychodzenie poza pole. Odbijając speedera zawodnik stara się, by spadł on na pole przeciwnika. Set kończy się, kiedy jeden z graczy uzyska 16 punktów. W przypadku remisu 15:15 lub więcej, grę kontynuuje się dopóki jeden z zawodników nie uzyska dwupunktowej przewagi. Mecz kończy się, gdy jeden z graczy wygra dwa sety. (w przypadku remisu rozgrywa się dodatkowy, trzeci set).

Serwis

Gracze losują, który z nich rozpoczyna grę serwisem. Następnie każdy z zawodników na zmianę oddaje trzy serwisy. Po każdym serwisie liczony jest punkt. W przypadku remisu 15:15 zmiana serwisu następuje po każdym punkcie. Uderzenie serwisowe wykonuje się z 1/3 tylnej strefy boiska, od dołu (w praktyce odmierza się 3m o linii przedniej i zaznacza taśmą na bocznych liniach). Nie wolno stosować przy serwisie górnego uderzenia. Speedera należy odbić poniżej wysokości biodra. Zawodnik, który przegrał rozpoczyna następnego seta w meczu.

Zmiana pól

Aby zapewnić sprawiedliwe warunki dla poszczególnych graczy, po każdym secie w meczu zawodnicy zamieniają się polami. W ewentualnym trzecim secie zamiana pól następuje każdorazowo po rozegraniu sześciu punktów.

Punktacja

Punkt naliczany jest po każdym serwisie, z wyjatkiem sytuacji, gdy konieczne jest jego powtórzenie. Punkty przyznawane są w następujących przypadkach:

Błąd serwu; speeder dotknął ziemi; speeder spadł na pole (linia liczy się jako pole); speeder spadł poza boiskiem (aut); speeder został dwukrotnie odbity przez tego samego gracza; speeder dotknął jednego z zawodników;  gracz dotknął speedera, który spadał poza pole.

Mecz Deblowy

W meczu deblowym obaj gracze jednej drużyny (na rys. drużyna A /drużyna B) zajmują jedno pole gry. Jeden z nich gra na pozycji w strefie przedniej, a drugi jest graczem strefy tylnej. W trakcie wymiany speederów tylna stopa zawodnika z tylnej strefy nie może znaleźć się przed tylną stopą partnera grającego z przodu. To jest uważane za błąd strefy i powoduje stratę punktu. Zmiana pozycji następuje po zmienie serwu, tzn. ten kto serwuje, gra w strefie tylnej. Pozostałe zasady, czyli punktowanie, zmiana serwu i zmiana stron są takie same jak w grze pojedynczej.

Crossminton_gra_deblowa